petak, 8. svibnja 2015.

Šta posjetiti u Varšavi - koristan vodič kroz prijestonicu Poljske

Maj je generalno moj omiljeni mjesec u godini, a najviše ga volim iskoristiti za obilazak evropskih metropola jer mi omogućuje da nakon duge i dosadne zime provodim cijele dane napolju, istražujući poznate i one manje poznate atrakcije gradova koje posjećujem. Ove godine sam se odlučio za Varšavu, nesvakidašnju i nepravedno zapostavljenu destinaciju na mapi većine naših turista. Ja sam zaljubljenik u gradove koji nisu izvikane turističke destinacije, stoga se rado odlučujem za Centralnu i Istočnu Evropu.

Glavni gradski trg
Ovo putovanje će mi ostati u sjećanju ne samo po predivnim parkovima i ujedu vjeverice, nego i po tome što sam po prvi put samostalno organizovao svaki detalj, od rezervacije i plaćanja avionske karte i smještaja, transfera do hotela i snalaženja po gradu. I moram priznati da je lijep osjećaj kada ne zavisite ni u kom smislu od turističke agencije. Avionska karta do Varšave iz Beograda je jedna od najpovoljnijih, a ukoliko rezervišete let mjesec dana ranije, možete dodatno da uštedite. Smještaj se takođe može rezervisati po povoljnim uslovima. Ja sam preko Bookinga uspio da nađem dvokrevetu sobu u hotelu Ibis Warszawa Centrum po ukupnoj cijeni od 96 eura za 3 noći. Doručak nije bio uključen, ali ste ga mogli dobiti uz doplatu od 8,5 eura po osobi.


Sirena kao zaštitni znak Varšave

Valuta, mjenjačnice i cijene



Vrijeme je da pređemo na neke opšte informacije koje treba da znate o Varšavi ukoliko putujete tamo. Varšava je glavni grad Poljske, koja je članica Evropske Unije, međutim zvanična valuta nije euro nego poljski zlot (PLN ili zl). Grubo gledano, za 1 euro dobijate 4 PLN, mada u mjenjačnicama je taj kurs negdje oko 3,95 PLN za 1 eur. Izuzetak je mjenjačnica na aerodromu, gdje ćete dobiti 3,1 zl za 1 eur, tako da tamo razmjenjujte samo minimalne iznose novca kako biste eventualno platili prevoz do hotela.

Apoeni poljskog zlota
Za razliku od ostalih gradova u kojima sam bio, gdje ispred mjenjačnica obično stoje šljašteće reklame koje vam omogućuju da ih spazite sa kilometar razdaljine, u Varšavi su one nekako suptilno smještene i treba vam oštro oko da biste ih spazili. Istini za volju, ja sam ih vidio svega tri u cijelom gradu. Prva je bila na Trgu Zawiszy, u blizini hotela Radison Blu Sobieski, gdje se križaju putevi za centar grada i aerodrom. Druga je bila smještena u podzemnom prolazu pored Palate kulture i nauke, najviše zgrade u Varšavi. Treća je bila na glavnom gradskom trgu imena Plac Zamkowy (Trg Zamak), u sklopu suvenirnice, i ta je imala najbolji kurs. Ukoliko ne možete da se snađete pitajte osoblje u restoranima ili trgovinama, oni će vas najbolje uputiti jer lokalci su poprilično tanki sa engleskim jezikom.

O cijenama ulaznica u pojedine atrakcije ću pisati kada o njima budem govorio, a ovdje ću navesti cijene pojedinih prehrambenih artikala u supermarketu: voda 0,5 l - 1.89 zl, nestea ledeni čaj 0,5 l - 3.69 zl, čips 100 g - 3.79 zl, gumene bombone - 4.29 zl i sl. Jedan prosječan račun u Pizza Hutu za dvije osobe je oko 50 zl. Što se tiče suvenira, cijene magneta su između 10 i 15 zl, raznih figurica od 15 zl pa na više, keramička zvonca između 20 i 28 zl, privjesci oko 10 zl i sl. Suveniri su skoro isti na svim mjestima, tako da prvo pogledajte u više prodavnica da ne biste istu stvar plaćali i do 10 zl skuplje.



Transfer od aerodroma i gradski prevoz


Prilikom dolaska na aerodrom, uzmite na turističkom info pultu mapu grada, jer će vam pomoći da se bolje snađete u gradu. Odmah na izlazu sa aerodroma, nakon što pređete dva pješačka prelaza, nalazi se autobuska stanica. Autobus broj 175 vozi prema centru grada, do kojeg imate oko 15-ak stanica. Iskoristite mogućnosti koje pruža aplikacija Google maps i odštampajte sebi rutu od aerodroma do hotela na papir, jer će vam značajno omogućiti snalaženje u gradu. S tom mapom možda nećete biti 100% sigurni, ali ćete imati sasvim solidan orijentir. Zapamtite stanicu na kojoj ste izašli, jer ćete prilikom povratka takođe trebati autobus 175, samo ćete ga čekati s druge strane ceste.

Aerodrom Frederic Chopin u Varšavi
Vožnja autobusom će potrajati u prosjeku 45-60 minuta do centra grada, a ukoliko vam se ne da gnjaviti autobusom, možete uzeti i i taksi. Ja ga nisam koristio, ali sam čuo da svi preporučuju da uzimate licencirane pružatelje taksi usluga. Cijena taksija je između 35-50 PLN (dnevna tarifa), zavisno od firme. Postoje tri službene taksi kompanije: Super Taxi (najjeftinija), Sawa Taxi i Ele Taxi (Imena su istaknuta na vratima). Treća mogućnost je tramvaj, do čije stanice možete stići prateći znakove na izlazu iz aerodroma. Ne zaboravite očitati kartu u automatu prilikom ulaska.


Gradski autobus u Varšavi
Što se tiče gradskog prevoza, postoji više varijanti, od taksija, metroa, autobusa pa do tramvaja. Ista karta važi za autobus, tramvaj i metro, a može se kupiti na automatima koji se nalaze na skoro svakoj stanici ili u podzemnom prolazu. Automati su obično plavo-žute ili crvene boje i funkcionišu po touchscreen sistemu. Višejezični su, tako da pored poljskog, možete odabrati i engleski, njemački, a čini mi se i ruski (ili je pak bio francuski) jezik. Postoje različite vrste karata, od onih za 20 minuta vožnje, 70 minuta vožnje, 24 h vožnje i sl, a cijene im zavise i od toga da li obuhvataju samo zonu 1 ili i zonu 2. Recimo,  za 20 min vožnje kroz zonu 1 i 2 košta 3,4 zl, za 75 min vožnje u zoni 1 košta 4,4 zl, a za 24h u zoni 1 i 2 košta 26 zl. Može se plaćati i karticom. Gradski prevoz je u manjoj ili većoj mjeri neminovan, jer je grad zaista ogroman i prostran. Prilikom ulaska u autobus ili tramvaj imate mali žuti automat u koji ubacite kartu, nakon čega počinje važenje karte. Kao i u Budimpešti, kontrola karata postoji samo u nekim autobusima. Ja sam imao taj maler da je u jedinom autobusu u koji sam ušao bez karte (pošto mi je trebalo da se prevezem samo jednu stanicu, pa mi se nije gnjavilo s kupovinom nove karte, a prethodna mi je istekla sat prije toga) postojala kontrola. To me je koštalo 40 eura kazne, ali barem imam priznanicu kao suvenir. Ako kome znači, to je bio autobus koji vozi od Starog grada do Praga distrikta, preko mosta Slasko-Dabrowski.

Komunikacija sa lokalcima



Što se tiče Poljaka, veoma su kulturan i susretljiv narod, iako ih loše poznavanje engleskog jezika sprječava da se pokažu u punom sjaju. Mene je prvi dan jedna bakica na koju sam naletio u gradskom prevozu doslovno odvela do odredišta na koje sam se zaputio. Ispostavilo se da živi u tom kraju, pa mi je uz mimiku i pokoju riječ na engleskom dala do znanja da je pratim od jedne stanice do druge i na taj način mi uštedila ogromnu gnjavažu. Na kraju mi je čak i poklonila kesicu čokoladnih bombona.

Ulica Krakowskie Przedmiescie

Šta vidjeti/posjetiti u Varšavi?



Došlo je vrijeme da vam predstavim i ono što Varšava kao turistička destinacija nudi. Lomio sam se na koji način to da učinim, jer imam zaista i previše toga da vam pokažem. Budući da sam boravio 3 dana u Varšavi, prvobitna zamisao je bila da opisujem atrakcije po danima kako sam ih obilazio, kao što to inače praktikujem. Međutim, u ovom slučaju bi to bilo nemoguće, jer sam svakodnevno posjećivao ogromne dijelove grada koji vrve zanimljivostima. Bila bi šteta da vas uskratim za opise i fotografije nekih mjesta, ali u suprotnom bi postovi bili predugi i pretrpani. Naposlijetku sam se odlučio da vam u ovom postu grubo predstavim najvažnije dijelove grada i njihove atrakcije, a da ih u nadolazećim postovima detaljno razradim i prezentujem. Kako biste u potpunosti doživjeli Varšavu, moram vam reći da ovaj grad nosi i nadimak „Feniks sa Visle“. Pitate se zbog čega?

Varšava nakon razaranja u II svjetskom ratu
Tokom Drugog svjetskog rata grad je pretrpio neizmjernu materijalnu štetu, a oko 700.000 građana je ubijeno. Nakon napada Njemačke na Poljsku, Varšava je postala centar otpora, a ustanak u Jevrejskom getu 1943. je završio potpunim uništenjem ovog regiona. Nakon sloma otpora, stanovnici su odvedeni u logore, a Nijemci su bacačima plamena krenuli sa sistematskim paljenjem grada i njegovim uništenjem. Nisu štedjeli ni crkve, muzeje ili palate, tako da je na kraju uništeno oko 85% grada.

Vjerovatno biste pomislili da grad koji je u bliskoj prošlosti bio potpuno uništen ne može mnogo da ponudi u turističkom i arhitektonskom smislu. E, pa opasno ste se prevarili. Vrijedni Poljaci su odmah po završetku rata krenuli u intenzivnu obnovu grada, rekonstruišući ga u izvornom obliku na osnovu nacrta, slika i sjećanja. Ukoliko ne poznajete istoriju grada, nikada ne biste mogli ni pretpostaviti da sve te divne stare građevine koje vidite imaju svega 70-ak godina staža. Varšava je uspjela da povrati svoj stari sjaj, pa i više od toga. Danas je ovaj grad spoj stare arhitekture i modernih staklenih nebodera, koji su uspjeli da se međusobno uklope u veoma skladnu cjelinu.

Stari grad (Stare Miasto)

Kao i velika većina gradova, tako i Varšava ima svoje istorijsko gradsko jezgro. Stari grad se prostire od Barbakana do Trga Zamak (Plac Zamkowy) kojim dominiraju kraljevski zamak i kolumna kralja Sigismunda III Vase. Ovo mjesto vrvi brojnim kafićima, restoranima i suvenirnicama. Pored širokih trgova, zavirite i u uske uličice sa fasadama toplih zemljanih boja, u kojima su se smjestile brojne crkve, zidane u različitim građevinskim stilovima. Na Pijačnom trgu (Rynek Starego Miasta) se smjestila i čuvena statua sirene, koja je postala zaštitni znak Varšave. Za više detalja o varšavskom starom gradu i onome što se u njemu može vidjeti kliknite ovdje.
Trg Zamak sa dvorcem i kolumnom kralja Sigismunda III


Novi grad (Nowe Miasto)

Nakon što završite obilazak starog grada i prođete kroz prolaz Barbakana, te napustite ostatke njegovih zidina, dočekaće vas novi dio grada. Novi dio grada svojom upečatljivošću ne zaostaje previše za starim gradskim jezgrom, a ovdje ćete takođe moći da vidite brojne zanimljive crkve kao što su Katedralna crkva poljske vojske kraljice Marije, Crkva Svetog Kasimira i Crkva pohođenja blažene Djevice Marije. Preporučujem i posjetu spomeniku varšavskom ustanku, te kipu Marije Kiri, dvostruke dobitnice Nobelove nagrade. Za više detalja o znamenitostima Novog grada kliknite ovdje.

Crkva Svetog Kasimira na tržnici Novog grada
Kraljevski put (Trakt Krolewski)

Kraljevski put prostire se u dužinu od četiri kilometara, počevši od Kraljevskog zamka pa do Palate Lazjenki (Palac Lazienki). Ulica Krakowskie Przedmiescie je najprestižnija ulica u Varšavi i prostire se od Kraljevskog zamka do Poljske akademije nauka i statue Nikole Kopernika. Na ovom potezu možete vidjeti brojne zanimljive crkve, hotele i trgovine. Drugi dio Kraljevskog puta ide ulicom Nowy Swiat koja se nastavlja na prethodnu i prolazi duž raskrsnice u čiji je centar smještena ogromna umjetna palma i nastavlja se alejom Ujazdowskie prema parku Lazjenki. Na Kraljevskom putu se nalaze i dva veoma atraktivna muzeja – Muzej moderne umjetnosti Zahenta (Zacheta) i Etnografski muzej, kao i Crkva svetog srca u kojoj se nalazi Šopenovo srce. Za više detalja o Kraljevskom putu kliknite ovdje.

Statua Nikole Kopernika ispred Poljske akademije nauka
Lazjenki park (Lazienki park)

Kraljevski put se završava kod Lazjenki parka, jednog od najljepših mjesta u Varšavi. Ovaj kompleks je poznat po svojoj veličanstvenoj Palati na vodi (Palac na Wyspie), ljetnoj rezidenciji kralja Stanislava. Palata je otvorena za posjete, ali kao i za sva druga mjesta u Varšavi potrebno je prethodno provjeriti radno vrijeme, jer ono varira u zavisnosti od godišnjeg doba i dana u sedmici. Pored ove palate, u parku se nalaze i druge zanimljive građevine kao što su Palata Myslewicki, Bijela kuća, Stara oranžerija sa kraljevskim teatrom, amfiteatar i sl. Park je dom velikom broju vjeverica, koje su toliko pitome da će se čak i penjati po vama. Uživanje u zelenilu, predivnim cvjetnim vrtovima i vodenim površinama će dati vašem boravku u Varšavi potpuno novu dimenziju. Za detaljniji prikaz Lazjenki parka kliknite ovdje. U neposrednoj blizini parka se nalazi i Botanička bašta kojoj planiram posvetiti poseban post, koji možete potražiti ovdje.
Belvedere palata u Lazjenki parku
Park i palata Vilanov (Palac Wilanow)

Oko 6 km južnije od Lazjenki parka, nalazi se još jedno fascinantno mjesto koje krasi Varšavu. Riječ je o Palati Vilanov (Palac Wilanow), ljetnoj rezidenciji poljskog kralja Jana III Sobjeskog. Monumentalna palata oker boje je u današnje vrijeme pretvorena u muzej. Pored muzeja, kompleks uključuje i Staru oranžeriju, prelijepe vrtove, jezero i kinesku sjenicu. Za više fotografija i informacija o samom parku, pravilima ponašanja i cijenama ulaznica kliknite ovdje.

Palata Vilanov
Praga distrikt

Na istočnoj obali rijeke Visle, nalazi se dio grada poznat i kao Praga distrikt. Zbog odvojenosti rijekom, prvobitno se razvio kao posebno naselje, a brojni pokušaji izgradnje stalnog mosta su urodili plodom tek u 18. vijeku, kada je napokon pripojen gradu. Za vrijeme Drugog svjetskog rata ostao je prilično pošteđen u napadima Nijemaca. Nakon pada komunizma, ovaj dio grada je doživio preporod, budući da su se brojni umjetnici uselili u napuštene zgrade fabrika, dajući mu jedinstven pečat. Praga distrikt je sjedište varšavskog Zoološkog parka, ali i drugih zanimljivosti o kojima više možete saznati ovdje.

Bazilika svetih Mihaila i Floriana u distriktu Praga
Ostale značajne atrakcije Varšave

Pored svega što sam prethodno naveo, postoje i brojne druge građevine i mjesta u Varšavi, koji su vrijedni pažnje turista. Tu prije svega mislim na Palatu kulture i nauke, najvišu zgradu u Varšavi, koju Poljaci doduše ne vole pretjerano jer ih ih podsjeća na rusku dominaciju. Meni se lično građevina dopada i ne doživljavam je groteskno kao lokalci. Za ostale atrakcije Varšave kliknite ovdje.

Palata kulture i nauke u Varšavi

Broj komentara: 6:

  1. Very interesting to see Warsaw through your eyes! Nice post.

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. Thank you. Warsaw is a beautiful city and I simply adore it.

      Izbriši
  2. Pozz,
    planiram s obitelji put u Varšavu na 4 dana.
    Vaš blog mi je puno pomogao , bolje od standardnih turističkih vodiča.
    Alen

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. Hvala, drago mi je da Vam je putopis pomogao. Trudio sam se da podijelim sve korisne informacije sa putovanja, a da ipak bude čitljivo. Nadam se da mi je pošlo za rukom.

      Izbriši
    2. Pozz,
      bilo je sve kao što si napisao u putopisu,od taxi-a ,javnog prijevoza pa do svih znamenitosti.
      Hvala.
      Alen

      Izbriši
    3. Izuzetno mi je drago. Nadam se da ste se fino proveli u Varšavi.

      Izbriši