Vodič kroz Eger, Mađarska - šta posjetiti?

November 27, 2018
Putovanja su najneobičnija od svih ljudskih potreba. Žeđ možeš utoliti, strast zadovoljiti, ali što više putuješ, sve više ti se otkrivaju nova mjesta. Zato je možda bolje i ne počinjati, ako nisi spreman da non-stop budeš u pokretu, kao da će ti se stopala zapaliti ako samo na trenutak zastaneš. Onog momenta kada sam shvatio da mi vrijeme i resursi vjerovatno nikada neće u cjelosti ići na ruku, počeo sam razmišljati kako da u sklopu jednog putovanja vidim što više, jer niko mi nije mogao zagarantovati da ću ponovo proći istim putem. Upravo tako se i dogodila moja posjeta Egeru. Pitate se, zašto i kako baš Eger?

Bazilika Svetog Apostola Ivana u Egeru

Nakon višestrukih odlazaka u Budimpeštu probudilo se i moje interesovanje za bolje upoznavanje Mađarske, pa sam u narednim godinama obišao Pečuh, Šikloš, Segedin i Hodmezevašarhelj. Potom sam otkrio i neke nove mađarske gradove kao što su Miškolc, Jura, Ostrogon i Eger, ali sa tadašnjom kombinacijom finansija i slobodnog vremena, putovanje do njih nije bilo isplativo. Eger je zapravo jedne godine bio potencijalna opcija za novogodišnje praznike, ali sam iz nekog razloga morao otkazati putovanje i taj grad je u međuvremenu pao u zapećak mojih putničkih ambicija. Kada sam nedavno sasvim naprasno donio odluku da posjetim Košice, jednu u nizu mojih tihih patnji, shvatio sam da na putu do tamo moram proći pored Egera i Miškolca. Imao sam vremena da svratim u samo jedan od ova dva grada i nakon teške unutrašnje borbe, Eger je odnio pobjedu.

Statua mađarskih pisaca Brodyja Sandora i Gardonyija Geze u gradskom parku

Iako sa svojih 50-ak hiljada stanovnika čini tek trećinu populacije Miškolca, četvrtog po veličini grada u Mađarskoj, Eger (poznat i pod nazivom Jegra) je pobrao moje simpatije jer volim manje gradove koji su bogati znamenitostima. Poznat je kao grad vina i termalnih kupatila, ali ni jedno ni drugo nisu bili motiv moje posjete. Vino ne volim, za banjanje nažalost nije bilo vremena, ali sam želio upoznati njegovu osebujnu istoriju koja je vidljiva ponajviše kroz arhitekturu. Za razliku od Miškolca koji se nalazi tik uz autoput, dolazak do Egera zahtijeva i vožnju lokalnim putevima u dužini od nekih 20-ak kilometara, te je zbog brojnih raskrsnica poželjno imati navigaciju ili biti skoncentrisan na putokaze.

Zgrada osnovne škole u Egeru

Stigavši u Eger, parkirali smo se u ulici Hadnagy, na besplatan parking ispred ugostiteljskog objekta Fekete Lo Fogado, što bi u prevodu značilo Crni konj. Iz restorana je dopirao jak miris lokalne kuhinje, što mi u tom trenutku nije pretjerano prijalo, pa smo se brže bolje zaputili kroz veliki Biskupski park u kojem smo se zadržali neko vrijeme uživajući u bojama jesenjeg lišća i fotografisanju pored dviju bronzanih statua u kojima su utjelotvoreni mađarski pisci i novinari Brody Sandor i Gardonyi Geza, prvi rođen, a drugi sahranjen u Egeru. Napustivši okrilje parka, prošli smo pored osnovne škole smještene u prelijepoj zgradi žute fasade, a nedugo zatim i pored pozorišta Gadonyi Geza, te stigli do Egerske bazilike, najmonumentalnije građevine u gradu.

Egerska bazilika

Mitropolitska katedralna bazilika Svetog apostola Ivana je rimokatolička katedrala smještena na Trgu Esterhazy, odmah nasuprot Liceja, takođe impresivne građevine. Sagrađena je između 1831. i 1837. godine u neoklasičnom stilu, što je u kontrastu sa pretežno baroknom arhitekturom grada. Najveća je crkva u Egeru i treća po veličini u cijeloj Mađarskoj, nakon Ostrogonske bazilike i Bazilike Sv. Stjepana u Budimpešti. 

Bazilika u Egeru

Pročelje krasi timpan sa šest masivnih korintskih stubova visokih 17 metara, na čijem vrhu su se smjestile alegorijske statue Vjere, Nade i Milosti. Odlučio sam zaviriti i u unutrašnjost crkve, te krajnje suptilno napraviti nekolicinu fotografija. Iako sam se potrudio da budem maksimalno neupadljiv, to nije spriječilo ženski glas sa drugog kraja katedrale da počne da galami na mađarskom.

Unutrašnjost bazilike u Egeru

Iako u tom trenutku nisam fotografisao, dotična žena koju nisam uspio čak ni da precizno lociram nije prestajala sa svojim monologom, pa sam ostao u dilemi da li se derala baš na mene. U svakom slučaju njeno ponašanje je bilo daleko neprikladnije mjestu na kojem se nalazimo nego moje. Ne želeći se izlagati nepotrebnom konfliktu, lagano sam iskliznuo napolje i nastavio fotografisati eksterijer. Pločnik ispred Liceja je bio usred rekonstrukcije, tako da nisam previše obraćao pažnju na ovu građevinu, koja je zamišljena kao univerzitet, ali to nikada nije postala jer nije imala dozvolu Habsburgovaca koji su željeli imati obrazovni sistem pod svojim nadzorom.

Licej u Egeru

Ipak, ovdje je otvorena prva mađarska škola medicine, a podignuti su i kapela, astronomski toranj i nadbiskupska biblioteka, koji i danas privlače brojne posjetioce. Biblioteka zadivljujućeg enterijera predstavlja drugu najstariju javnu biblioteku u Mađarskoj, čiji je početni fond od 16 hiljada knjiga porastao na današnjih 150 hiljada. Najimpresivniji detalj biblioteke je strop na kome je bečki umjetnik Johann Lukas Kracker oslikao Tridentski sabor na način da optičkom iluzijom učini prostoriju mnogo višom nego što to ona u stvarnosti jeste. S obzirom da je radno vrijeme biblioteke od 09:30 do 13:30, nisam bio u prilici da je posjetim jer sam stigao u Eger prekasno. U Liceju takođe možete vidjeti i kameru opskuru, izum koji je prethodio fotoaparatu.

Dio kompleksa nadbiskupske palate

Umjesto toga, zaputio sam se ka centru ulicom Szechenyi Istvan, za koju bih rekao da predstavlja jednu od važnijih pješačkih zona. Pored brojnih kafića, mjenjačnice, Mc Donald'sa i raznih trgovina, ovdje se nalazi i Nadbiskupska palata, zanimljivo zdanje sa prostranim i lijepo uređenim centralnim parkom. Palata nudi brojne sadržaje kao što su izložba religijskih predmeta, istorijski enterijeri, izložba posvećena mađarskim svecima i legendama, portreti egerskih biskupa i nadbiskupa, hiljadugodišnja istorija mađarske crkve, te druge stalne i gostujuće izložbe.

Crkva Svetog Bernarda u Egeru

Niže niz ulicu se smjestila ogromna barokna Crkva Sv. Bernarda sa cistercitskim samostanom u kome se danas nalaze cistercitska srednja škola i fakultet. Na ovom mjestu ulica ujedno postaje prometna za vozila, a ukoliko biste se nastavili kretati njome u jednom momentu biste stigli i do Srpske crkve u Egeru, smještene u ulici Vitkovics Mihaly na broju 30. S obzirom da mi nije preostalo mnogo dnevne svjetlosti za obilazak grada, nisam se htio udaljavati od centra pa sam posjetu crkvi ostavio za slučaj da uspijem obići preostale stvari sa liste. Stoga sam skrenuo u jednu od uličica pored Kapele Svete Ane i ubrzo se našao na mostu ispod kojeg protiče potok koji se zove Eger, baš kao i grad.

Ulica Ersek u Egeru

U daljini sam ugledao minaret i tvrđavu, pa sam se poslužio njima kao vodičem, međutim to je zahtijevalo prolazak kroz krug neke bolnice i objašnjavanje portiru pored parkinga da to što držim fotoaparat oko vrata ne znači da sam došao da fotografišem bolnicu, nego da sam u prolazu. Ubrzo stižemo do minareta, najsjevernijeg u Evropi. Sagrađen je 1596. godine tokom osmanske vladavine, a nekada je uz njega stojala i džamija, ali je demolirana 1841. godine. 

Kapela Svete Ane u Egeru

Prema legendi, lokalci su nakon okončanja turske okupacije željeli da sruše cijelu građevinu, ali pošto se konvencionalne metode nisu činile dovoljno uzbudljivima, doveli su 400 volova da obore minaret. Međutim toranj je ostao stojati, čak se i ne zanjihavši. Ukoliko pogledate ka samom vrhu tornja, vidjećete da je iznad polumjeseca postavljen krst, što simbolizira pobjedu hrišćanstva nad islamom.

Turski minaret u Egeru

Ukoliko želite osjetiti duh orijenta u Egeru i probati kafu spremljenu u vrelom pijesku, to možete učiniti nekoliko ulica dalje u Pašinom šatoru, ugostiteljskom objektu u obliku šatora izrađenom od originalnih turskih materijala i sa autentičnim enterijerom. U gradu možete vidjeti i ostatke Valide Sultan hamama, što bi u prevodu značilo Hamam sultanove majke. U to vrijeme, majke su često bile te koje su procjenjivale da li će žena biti dobra supruga i majka djece njihovog sina, a javna hamami su bili odlična prilika za tako nešto. 

Pogled na Srpsku crkvu sa Egerskog zamka

Iako Osmanlija odavno nema na ovim prostorima, njihova kultura i tradicija su se zadržali u Egeru, tako da i danas možete uživati u Turskim kupatilima u ulici Furdo, a na raspolaganju vam je šest bazena, od kojih je naročito zanimljiv onaj ispod zlatne kupole. Ja sam teška srca morao odustati od te ideje, ali ako me put ponovo nanese u ove krajeve, definitivno ću ih posjetiti.

Zidine Egerskog zamka

Umjesto toga sam se zaputio ka Egerskom dvorcu, utvrdi smještenoj na brdu iznad grada, koja je vrhunac svoje slave doživjela tokom Osmanske okupacije, budući da je služila kao štit Evrope. Već na putu ka tvrđavi, pogled na grad je postajao sve bolji i bolji, pa su mi se u kadru ubrzo našli turski minaret, servitska crkva i srpska crkva. 

Servitska crkva u Egeru

U periodu od 16. do 19. vijeka u Egeru je živjela značajna srpska i hrvatska populacija, pa otuda i postojanje grčke, odnosno srpske pravoslavne crkve u gradu. S obzirom da danas u Egeru živi zanemarljiv broj Srba, crkva je pretvorena u muzej (ulaz 450 HUF) čija je najvažnija znamenitost bogato ukrašen ikonostas. Pored crkve se nalazi i rodna kuća sa spomen sobom Mihaila Vitkovića, srpsko-mađarskog pjesnika porijeklom iz Hercegovine.

Pogled na Egersku tvrđavu, Minoritsku crkvu i Baziliku

Neko vrijeme smo uživali u pogledu na grad, okupan poslijepodnevnim suncem, a zatim se zaputili do ulaza u tvrđavu. Prema informacijama koje sam našao na internetu, tvrđava nije radila ponedjeljkom, ali mi smo je zatekli otvorenom. Ipak, odlučili smo se da ne ulazimo unutra jer sam se sličnih muzejskih postavki nagledao u drugim gradovima Mađarske. Umjesto toga, spustili smo se ponovo do podnožja utvrde i zaputili se uskim uličicama u pravcu Trga Dobo Ištvan. Uživali smo u pogledu na kuće živopisnih fasada sa prozorima ukrašenim cvijetnim žardinjerama. Upravo to je ono što čini gradove poput Egera pitomim i ugodnim za razgledanje.

Zanimljiva arhitektura Egera

Najzad smo stigli do glavnog gradskog trga kojim dominira ogromna minoritska crkva posvećena Sv. Antunu Padovanskom. Jedinstvena je među baroknim crkvama u Mađarskoj zbog činjenice da prednja fasada između dva tornja nije ravna, nego blago zaobljena. Odmah pored crkve se nalazi ogromna gradska kuća koja je sjedište uprave Egera. 

Egerske ulice

Na trgu se nalaze i druge zanimljivosti poput spomenika Dobu Ištvanu, vojniku po kome trg i nosi ime, a koji je svoje zasluge ostvario u odbrani Egera od Osmanlija. Autor ovog spomenika je Alajos Strobl, ujedno i tvorac konjaničkog spomenika kralja Stjepana pokraj Crkve Sv. Matijaša u Budimpešti i Matijaševe fontane u krugu Budimskog dvorca.

Minoritska crkva i spomenik Dobo Ištvana


Odijeljen manjim tržnim centrom od Trga Dobo Ištvan, nalazi se Trg Gardonyi Geza, na kome se pored još jedne skulpture pomenutog pisca nalazi i moderna skulptura sa natpisom Eger, ali za razliku od sličnih postavki u drugim evropskim gradovima, ova noću sija. Eger obiluje i drugim skrivenim detaljima poput Žolnai fontane u krugu nekadašnje fabrike duhana (danas tržnog centra), bogato ukrašenih željeznih kapija u ulici Kossuth Lajos i živopisno oslikanih unutrašnjih dvorišta u centru grada. Među brojnim lokalnim muzejima ponajviše se ističe Muzej marcipana u kome je ova delicija korištena za spravljanje figura kakve ne možete ni zamisliti, pa ćete tako vidjeti  svašta, od egerskog minareta pa do kraljevske sobe sa namještajem od marcipana u prirodnoj veličini.

Egerski dvorac

Nažalost, jedan dan je premalo da se sve obiđe, a pošto nas je čekao dugačak put do kuće odlučili smo na brzinu večerati i kupiti nešto za uspomenu u suvenirnici pored bazilike, te na taj način okončati ovo putovanje. Ako ste ljubitelj arhitekture i istorije, onda će vam se Eger svakako dopasti. Ukoliko ste hedonista, tek tada ćete biti oduševljeni, jer pored nekoliko termalnih kupatila, Eger se diči bogatom istorijom vinarstva, a u degustaciji vina ćete najviše uživati ako posjetite Szepasszony dolinu, što bi u prevodu značilo Dolina lijepih žena

Rijeka Eger

Eger dobija moje najtoplije preporuke, a ukoliko putujete na veći broj dana, možete ga ukombinovati sa Miškolcom i Košicama ili pak posjetiti malu baroknu palatu Noszvaj, udaljenu 10-ak kilometara, te uživati u prirodnim ljepotama ovog regiona. Da li biste posjetili Eger? Koji od mađarskih gradova biste vi preporučili za posjetu?

No comments:

Powered by Blogger.