Rim u 3 dana - šta posjetiti? (Dan 3)

Prva dva dana boravka u Rimu prošla su nestvarno brzo, a kako i ne bi kada je boravak tamo bio čist užitak. Trećeg i ujedno posljednjeg dana boravka nagrađeni smo predivnim sunčanim vremenom, a temperatura vazduha je bila toliko prijatna da nam čak ni jakne nisu bile neophodne.

Ostaci Trajanovog foruma i crkve Santa Maria di Loreto i Santisimo Nome di Maria

Krenuli smo sada već uhodanom rutom od hotela Tre Stelle ka centru grada, prolazeći po ko zna koji put pokraj ostataka Trajanovog foruma. Iskoristili smo priliku da napravimo par fotografija iz drugačije perspektive. Svud naokolo su se kretale grupice turista, fotografišući se sa animatorima obučenim u gladijatore.

Slavoluk Septimija Severa
Odlučili smo utvrditi gradivo i što se tiče Rimskog foruma, gdje smo izbliza mogli vidjeti neke detalje koje smo ranijih dana samo letimično pregledali. Fotografisali smo i slavoluk Septimija Severa, a zatim se bacili u potragu za kipom čuvene Kapitolske vučice koja doji blizance Romula i Rema.

Replika Kapitolske vučice
Kip nalazimo u jednoj od uskih uličica na Kapitolu, smješten na nekoliko metara visok stub. Naravno, radi se o replici, dok se original za koji se pretpostavlja da datira još iz 5. vijeka p.n.e., čuva u Kapitolskom muzeju. Romul i Rem su sinovi boga Marsa i sveštenice Reje Silvije i oni se u rimskoj mitologiji smatraju osnivačima Rima. Prema legendi, kada je Amulius, djed Romula i Rema svrgnut od strane svog brata Numitora, uzurpator je naredio da blizanci budu bačeni u rijeku Tiber. Spasila ih je i za njih se brinula vučica, sve dok ih nije pronašao pastir Faustulus koji ih je podigao i othranio.

Statua boga Tiberina
Nastavljamo šetnju Kapitolom i dolazimo do kamene statue rimskog boga Tiberina, sina Okeana i Tetide. Tiberin se smatrao duhom zaštitnikom rijeke Tiber. Prema mitologiji, Tiberin je pronašao Romula i Rema i dao ih vučici da se stara o njima, što ima logike budući da se bog poistovjećuje sa rijekom Tiber u koju su bačeni. Statua prikazuje boga Tiberina u poluležećem položaju kako drži kornukopiju (rog izobilja). U dnu statue se nalaze i figure Romula i Rema.

Statua boga Nila
U neposrednoj blizini ove statue nalazi se i druga, koja predstavlja utjelovljenje rijeke Nil u liku istoimenog boga. Nil je prikazan slično kao i Tiberin, u poluležećem položaju sa kornukopijom. Statue se razlikuju ponajviše po tome što je sastavni dio ove umjesto blizanaca sfinga, na koju je bog oslonjen.

Rimski forum
Bacamo posljednji pogled na dio rimskog foruma u kojem se nalaze ostaci hrama cara Vespazijana, slavoluk Septimija Severa i ostatke Saturnovog hrama s njegove desne strane (prema slici). Pošto nam je posljednji dan boravka, a ostalo je još dosta toga da se obiđe, odlazimo u dijelove grada u kojima ranije nismo bili.

Hram Portuna
Sljedeća stanica nam je Forum Boarium, smješten u ravnici u blizni rijeke Tiber, između brda Kapitola, Palatina i Aventina. U okviru foruma se nalaze dobro očuvani ostaci nekoliko hramova. Prvi je Hram Portuna, rimskog boga ključeva, vrata i stoke, koji datira iz prvog vijeka p.n.e. Riječ je o pravokutnoj građevini sa tetrastilnim trijemom i ćelijom na visokom postolju, do kojih se stiže stepenicama. Trijem čine četiri frontalna jonska stuba i po dva koja ulaze u dubinu građevine. Pored ovih samostojećih stubova, duž bočnih i stražnje strane hrama se takođe nalaze stubovi, ali su ugrađeni u konstrukciju. Svoju očuvanost, hram može zahvaliti tome što je 872. pretvoren u crkvu posvećenu Mariji Egipćanskoj.

Hram Herkulesa Pobjednika
Jugoistočno od ovog hrama, na Piazzi Bocca della Verita (u slobodnom prevodu Trg usta istine), smjestio se hram Herkulesa Pobjednika. Hram je kružnog oblika, sagrađen u grčkom peripetalnom stilu i u cjelosti je okružen kolonadama. Zbog takvog izgleda, dugo se bilo u zabludi da je riječ o Vestinom hramu, sve dok ga Napoleonov službenik Camille de Tournon nije pravilno identifikovao. Hram datira s kraja drugog vijeka p.n.e. i sastoji se od okrugle ćelije okružene sa dvadeset korintskih stubova. Izvorni zidovi ćelije sagrađeni od sedre i mramora, kao i devetnaest od dvadeset originalnih stubova i dalje postoje, ali je krov naknadno zamijenjen novim. Hram je najstarija očuvana građevina od mramora u Rimu.

Bazilika sveta Marija Kozmedinska
Preko puta ovog hrama nalazi se Bazilika sveta Marija Kozmedinska, sagrađena u 6. vijeku za vrijeme bizantskih papa na temeljima hrama Templum Herculis Pompeiani. Crkva privlači brojne posjetioce, prvenstveno zbog antičkog mramornog reljefa Bocca della Verita uzidanog u portik crkve 1632. godine, ali i zbog dobro očuvane korske ograde s početka srednjeg vijeka, lijepih podnih mozaika i zvonika, koji je jedan od najviših u Italiji. Jedna od najznačajnih relikvija crkve jeste lobanja Svetog Valentina, koja se čuva u lijevom bočnom oltaru.

Cestijeva piramida
Šetnju nastavljamo pokraj drvoreda duž rijeke Tiber. Odlučili smo obići Cestijevu piramidu, koja se na mapi nalazi poprilično daleko od ostalih atrakcija Rima. Bez obzira što nam nije usput, ne želimo propustiti da vidimo piramidu usred Rima. Nalazi se u neposrednoj blizini utvrde Porta San Paolo i protestantskog groblja. Piramida je sagrađena između 18. i 12. godine p.n.e., kao grobnica Gaja Cestija, sudije i člana Epulona, jednog od četiri velika sveštenička reda u Rimu. Izgrađena je od betonskih blokova prekrivenih bijelim mramornim pločama i visoka je 27 metara. U unutrašnjosti piramide se nalazi jednostavna komora cjevastog oblika. Kada je ponovo otkrivena 1660. godine, sadržavala je freske, ali one do danas nisu očuvane. Budući da u piramidi nije bilo drugih predmeta, pretpostavlja se da je opljačkana još u antičko doba.

Tibersko ostrvo
Nakon obilaska piramide, kupujemo ručno pravljene bombonjere u jednoj od slastičarnih i uživamo u njima. Vraćajući se istim putem kojim smo došli, stižemo do mjesta sa kojeg se pruža pogled na Tibersko ostrvo, manje od dva ostrva na rijeci Tiber. Ostrvo je sa oba kraja povezano mostovima sa kopnom još od antičkog doba. Most Fabricio, jedini izvorni most u Rimu, povezuje ostrvo sa sjeveroistočne strane sa Marsovim poljima.

Piazza Navona
Bacivši pogled na mapu, odlučujemo se za posjetu Trgu Navona (Piazza Navona), čuvenom po svojim fontanama. Trg je dizajnirao Bernini, zadržavši oblik starorimskog hipodroma koji se nekada nalazio na tom mjestu. Centralni dio trga zauzima čuvena Fontana četiri rijeke sa obeliskom u sredini (Fontana dei Quattro Fiumi) iz 1651., djelo arhitekta i kipara Gian Lorenza Berninija. Nasuprot njoj se nalazi barokna crkva Sant' Agnese in Angone iz 17. vijeka, a pokraj nje i Palata Pamphilj sa freskama Pietra de Cortonea.

Fontana četiri rijeke na Piazzi Navona
Na trgu se nalaze još dvije velike fontane. Na južnom dijelu trga smještena je Fontana del Moro sa velikim bazenom i skulpturama četiri Tritona (djelo arhitekte Giacoma della Porte, 1575.) kojima je Bernini 1673. dodao svoj kip Maora koji se hrva sa delfinom.

Fontana del Moro na Piazzi Navona
Na sjevernoj strani trga se nalazi Neptunova fontana iz 1574. godine koja je takođe djelo Giacoma della Porte, a 1878. joj je dodat kip Neptuna, kako bi u omjerima bila jednaka Fontani del Moro.

Neptunova fonatana na Piazzi Navona
Sljedeća stanica nam je čuveni Panteon ili hram svih bogova, prvobitno je sagrađen tokom Augustove vladavine (27 p.n.e – 14. n.e), a rekonstruisan oko 126. godine n.e. za vrijeme Hadrijanove vladavine što je radikalno izmijenilo izgled građevine. Današnji izgled Panteona, prepoznatljiv po svojom kolonadnom trijemu sa pogledom na trg i izolovanom valjku iznad kojeg se uzdiže kupola, znatno se razlikuje od hrama iz Hadrijanovog doba.

Panteon
Ono što najviše fascinira jeste savršeno polukružna kupola Panteona, koja predstavlja najveću kupolu ikada izgrađenu upotrebom zidne konstrukcije. Kružni otvor u sredini kupole omogućuje slobodan dotok svjetlosti, čime se naglašava prsten otvora, materija i oblik kupole. Od 7. vijeka hram se koristi kao crkva posvećena Svetoj Mariji Mučenici, što je u skladu s tim dovelo do modifikacije enterijera. Rimski Panteon je poslužio kao inspiracija za gradnju Rotunde Svete Marije u Mosti na Malti, što sam odmah prepoznao kada sam bio na Malti, iako tada nisam znao ovu informaciju.

Unutrašnjost Panteona
Ostatak dana smo proveli u ponovnom obilasku omiljenih mjesta u Rimu, poput Fontane di Trevi i Španskih stepenica, upijajući energiju ovog fantastičnog grada. Sutradan ujutro smo se odjavili iz hotela i uputili se nazad ka stanici Termini, gdje smo trebali kupiti voznu kartu do aerodroma. Crkva sveto srce Isusovo (Sacro Cuore di Gesu) sa zlatnim kipom Isusa na tornju bila je posljednja u nizu zanimljivih građevina koje smo imali priliku vidjeti prije nego što smo se teška srca oprostili od grada koji nam je za veoma kratko vrijeme prirastao srcu.

Crkva sveto srce Isusovo
Rim - Dan 1      Rim - Dan 2

1. Divan post! Ja planiram da posetim Rim tokom februara u novoj godini tako da ce mi ovaj post sigurno sluziti kao vodic!

2. Hvala. :) Pogledaj obavezno i prethodna dva posta, pa će ti biti lakše da sumiraš šta bi trebalo da vidiš.